Välkommen Liljeholmens!
Anrika ljustillverkaren Liljeholmens är mitt uppe i ett omfattande rebranding- arbete och till sin hjälp har de tagit oss på Guts & Glory, vilket vi är både glada och hedrade över. I uppdraget ingår både att ta fram en ny varumärkesplattform och en ny förpackningsdesign som kan ta för sig i den numera hårt konkurrensutsatta ljushyllan.
–Liljeholmens är ett sådant där klassiskt svenskt varumärke som väldigt många har en relation till, vilket gör det lite extra roligt att ta sig an ett sådant här projekt. Med det sagt är det också tydligt att Liljeholmen behöver förändras för att kunna attrahera en bredare målgrupp och hävda sig i en alltmer konkurrensutsatt bransch, säger Niclas Nilsson, VD och projektledare på Guts & Glory.
På Liljeholmens är man glada över att vara i gång med arbetet, som i mångt och mycket handlar om att lyfta fram allt det som Liljeholmens står för på ett tydligare sätt.
–Liljeholmens produkter ligger helt rätt i tiden. Vi arbetar med stearin baserat på talg, en restprodukt och en förnybar råvara, och våra produkter är märkta med Svanen. Vi har dessutom närmare 200 års erfarenhet av det hantverk som ljustillverkningen faktiskt är. Nu ska vi förmedla det till våra konsumenter, vilket vi ser fram emot att kunna göra tillsammans med Guts & Glory, säger Anna Lundqvist Group CEO på ALG Holding som äger Liljeholmens.
Design-och branding arbetet leds av Martin Johansson, Head of Design på Guts & Glory. Så här beskriver han det nya Liljeholmens:
–Liljeholmens har ju det som många andra företag drömmer om – en spännande och lång historia och ett genuint hantverkskunnande, det är en stearinfabrik på riktigt. Och till råga på allt så ligger man på en vacker plats omgiven av en magisk skärgård. Mycket av detta vill vi förstärka och förtydliga, samtidigt som vi vill ge Liljeholmens ett modernare uttryck, säger Martin Johansson.
De nya förpackningarna kommer att synas ute i handeln 2023.
Beställare/kund
• Anna Lundqvist, Group CEO
• Anna Morau, Group Marketing Manager
• Britta Hugosson, Produktchef
Arbetsgrupp på Guts & Glory
• Niclas Nilsson, VD och Projektledare
• Martin Johansson, Head of Design och Art director
• Jeanette Boman, Operativ projektledare
• Rebecka Svinhufvud, Copywriter