Hur ska man kommunicera i dessa dagar?

Knepiga tider, med knepiga utmaningar. Hur ska man tänka i fråga om reklam och kommunikation i dessa dagar? Vår CD Ivan Matanovic och 4 andra kommunikationsproffs delar med sig av sina bästa tips i denna artikel på Byråvärlden. Läs Ivans del här nedan – för övriga; läs artikeln på Byråvärlden.

 

Tveka inte att höra av dig, ifall du behöver bolla lite tankar kring hur just du och ditt företag kan och bör agera, kommunicera och skapa relevant värde för såväl dig som dina kunder och konsumenter i dessa dagar. Ingen fråga är för liten – eller för stor.

 

Ta hand om er och kämpa på!

 


 

Det handlar om dem. Inte om dig.

 

Desperate times call for desperate measures, brukar man ju säga. Men även om många nu rimligen börjar få andan i halsen och känna mer eller mindre panik kring sin egen affär, så gäller det nu mer än någonsin att inte bli desperat, utan att hålla huvudet kallt, tänka efter ordentligt – och inte minst, höja blicken. För det vi gör idag, det kommer färga bilden av vårt varumärke i morgon också, när virusstormen passerat. Då vill man bli ihågkommen för rätt saker.

 

För många kan det nog vara frestande att försöka sig på snabba och kortsiktiga aktiviteter, kampanjer och lösningar. Cashen ska ju in. Men rimligen så går ju folk inte runt och tänker på att göra det stora klippet just här och nu. Det finns liksom lite andra saker som pockar på vår uppmärksamhet.

 

Jag är inte religiös för fem öre – men jag har de senaste dagarna kommit på mig själv att citera Bibeln ett antal gånger mer än lovligt – i det här fallet, Predikaren 3, som öppnar med; ”Allt har sin tid, allt som sker under himlen har sin stund.”, och som sen fortsätter med en rad olika kontrasterande saker som exempel; ”Plantera har sin tid, och rycka upp det som har planterats har sin”, ”tiga har sin tid, och tala har sin” och så vidare. Det är ingen dum marknadsförings- och kommunikationsstrategi i sig i dessa tider. Kanske kompletterat med twisten: ”att sälja har sin tid, och hjälpa sin nästa har sin”.

 

Just nu handlar det helt och hållet om att hjälpa folk. I stort och i smått. Att fokusera på dem och deras situation. Att leverera ett tydligt, konkret och relevant värde till sina kunder och konsumenter – och inte driva hysteriska, skrikiga och okänsliga kom-och-köp kampanjer för saker som inte riktigt ligger top-of-mind hos de flesta av oss i det här läget. Tänk istället: enkla, fiffiga och smarta utanför-boxen-lösningar, som gör det lättare för folk att klara vardagen och uthärda de utmaningar vi alla nu ställs inför.

 

På Guts & Glory jobbar vi ju en hel del med stora varumärken inom livsmedelsindustrin och servicesektorn. Här har vi de senaste dagarna sett många enkla, fiffiga och bra paketerade lösningar från såväl detaljhandeln som krogbranschen. Gemensamt för alla är att de dels tänker utifrån och in, dels inte lägger största vikt på själva inkomsterna i sig. De fokuserar i stället på att lösa folks problem, med de verktyg och förutsättningar de redan har. På köpet får de intäkterna automatiskt och ger sig själva chansen att överleva på kort sikt. Men kanske lika viktigt – om inte ännu viktigare; de ”planterar” (för att använda Predikarens ord) också för framtiden och stärker därmed sitt varumärke på sikt.

 

Vi ser samma sak bland andra stora varumärken: Absolut som börjat tillverka ren sprit till desinficering i sin fabrik i Åhus. LVMH, som äger bl.a. Louis Vuitton och andra lyxvarumärken, som har börjat producera handsprit och desinfektionsmedel i sina parfymfabriker. Zara, som har börjat producera ansiktsmasker och munskydd. Exemplen är många. Men även här har de alla det gemensamt att de tittar utifrån och in; de tittar inte på vad de behöver trycka ut på marknaden här och nu för att deras lager börjar bli överfulla, utan de tittar på vad världen verkligen behöver just nu. Resultatet är att de levererar tydliga, konkreta och relevanta lösningar – eller ett tydligt, konkret och relevant värde. Till oss alla.

 

Det är saker som dessa vi kommer att komma ihåg och tala om när allt har lugnat sig. Inte att vi köpte ännu en onödig pryl till X % rabatt.

 

Ivan Matanovic är Creative Director & Founder på Guts & Glory.