Kommunikation

/

Kampanj

/

Radio

/

Digitalt

/

Social & content

Wilfa / Tidernas bästa felhörning!

Wilfa – ett norskt företag som etablerades 1948 – är en ledande leverantör av innovativa, säkra och väldesignade hem- och hushållsprodukter, dels med det egna varumärket Wilfa, samt internationella varumärken som Laura Star, Dolce Gusto och många andra. En av deras viktigaste säsongsprodukter är våffeljärnet, vars försäljning av förklarliga skäl oftast äger rum före Våffeldagen i mars.

 

Få är nog medvetna om att Våffeldagen egentligen är en missuppfattning och felhörning av Vår Fru-dagen – eller Jungfru Marie bebådelsedag, som det brukar heta i almanackorna. Något som i folkmun och över tid förvanskats – ibland på skoj, men oftast på allvar – till Våffeldagen.

 

Vi beslöt oss för att spinna vidare på temat – och ta det hela ett steg längre och använde oss av det populära fenomenet felsjungna och felhörda låttexter.

 

Vi tog fram en kampanjsite, där man kunde ladda upp dels sin egen felhörda text, dels knyta texten till originallåten, som vi sög in via YouTube. Här kunde man sen se alla bidrag, samt alla dagsvinnare etc. All övrig interaktion med målgruppen sköttes via Facebook, där vi också kontinuerligt lyfte fram olika bidrag och vinnare.

 

Vidare kompletterade vi med aktiverande insatser i en rad olika media. Radio, webbannonsering (FB, bloggar och utvalda siter), print och in-store events stöttade kampanjen på Facebook.

 

Här nedan kan du ta en titt på kampanjsiten – samt lyssna på de smått galna felhörningarna vi körde i radio; där vi dessutom la på ytterligare en liten twist, för att försvåra tolkningarna/felhörningarna…