Strategi

/

Branding

/

Design

/

Grafisk identitet

Landskrona BoIS / Ränderna går aldrig ur

Landskrona BoIS har en anrik historia. Med drygt 100 år på nacken så är det en av de klassiska klubbarna i Sverige. Under alla år har de byggt upp en lång rad värden och karaktärsdrag som inte bara Landskroniterna själva kan relatera till, utan som hela Fotbolls-Sverige känner igen instinktivt.

 

Under 2018 tog vi fram en ny vision och varumärkesplattform för den anrika fotbollsföreningen Landskrona BoIS – ”Vi är Landskrona. Ränderna går aldrig ur”. En naturlig följd av den nya varumärkesplattformen blev att förenkla, förtydliga och förstärka föreningens visuella identitet – och ta ut en tydlig grafisk riktning i föreningens fortsatta varumärkesarbete och -kommunikation som rimmade med essensen i varumärket. En svartvit tråd som präglar all randig kommunikation – och en praktisk hjälp, vägledning och inspiration när man ska göra marknadsföringsmaterial i Landskrona BoIS namn. Allt för att föreningen ska uppträda på ett enhetligt och professionellt sätt mot sina intressenter.

 

Det kanske mest karaktäristiska draget hos Landskrona BoIS är de svartvita ränderna. Och det är också dessa ränder som bildar stommen i den nya uppdaterade grafiska identiteten. Svart och vitt genomsyrar för övrigt hela identiteten; något man snabbt blir varse när man ser föreningens kommunikation. Till och med i bildval och -behandling uppmuntrar vi användandet av svartvita bilder.

 

Det svartvita manéret förstärker den svartvita identiteten – och bidrar med en stilren design med en känsla av historia och tradition som förstärker det anrika i Landskrona BoIS. Det kontrasterar också bra mot den röda komplementfärgen vi valde, vilket gör att det blir enkelt att highlighta saker – och göra tydliga call(s)-to-action.

 

Sen den nya visionen och varumärkesplattformen lanserades har begreppet ”Ränderna går aldrig ur” vuxit sig allt starkare i kommunikationen och blivit en stark och tydlig devis – eller tagline – i föreningens kommunikation. Uttrycket, som närmast betyder att gamla vanor och beteenden är svåra att ändra och som följt oss genom alla år, känns synnerligen lämpligt för att inte bara beskriva ett av föreningens främsta kännetecken. Det känns också som att det beskriver alla BoIS:are på ett ypperligt sätt.

 

För har du en gång blivit BoIS:are – så förblir du BoIS;are livet ut. Ränderna går aldrig ur.