Fiskspecialisten från Blekinge
Falkeskog hade lite utmaningar med såväl sin identitet som sin position på marknaden när de kontaktade oss. Något vi snabbt blev varse, när vi började gräva lite djupare i det. För det visade sig att den bredare massan uppfattade Falkeskog som ytterligare en västkustaktör – och i många fall också blandade ihop dem med andra varumärken. Något som givetvis är en katastrof.
Vår strategi var att tydligt lyfta fram deras ursprung i arbetet med den nya identiteten och plattformen – Fiskspecialisten från Blekinge Skärgård – något som sedan genomsyrade allt vi producerade för dem, både visuellt och verbalt. Inte minst förpackningsdesignen. Här valde vi också att gå ifrån den blå färgen som Falkeskog hade haft som huvudfärg tidigare – något som i princip alla andra aktörer på marknaden också hade och som spädde på identitetsförvirringen i hyllan.
Det var också viktigt att få in mer genuin hantverkskänsla i identiteten. Bland annat fokuserade vi på att lyfta fram Rökerimästaren på samtliga förpackningar, där hans signatur garanterade den goda kvaliteten. Även de vackra illustrationerna bidrog till att höja känslan av hantverk och äkthet.
Resultatet blev en klar, tydlig och särskiljande identitet, som lyfte fram Falkeskogs historia, värden och kultur, och som tydligt positionerade dem på marknaden som Fiskspecialisten från Blekinge Skärgård.
För mer information om vårt arbete med Falkeskog, kontakta Ivan Matanovic [070-58 58 950 / ivan@gutsglory.se]