Man i shorts och ryggsäck sträcker sig ner och håller i en hand

En tid att hjälpa och kommunicera!

Vår CD Ivan Matanovic var inne på tankarna redan i sin artikel för Byråvärlden. Nu får han stöd från en stor global marknadsundersökning gjord av Kantar: 75 procent av respondenterna tycker att företag inte bör utnyttja Corona-krisen för att marknadsföra sig själva – istället vill man att varumärkena fokuserar på och hjälper sina kunder i dessa tuffa tider. (Källa: AdWeek/Kantar)

 

Intressant är också att endast 8 procent tycker att varumärkena borde sluta med reklam. Något att tänka på när många nu funderar på att släcka ner marknadskommunikationen helt. Vidare kan, enligt Kantar-rapporten, en sex månaders marknadskommunikationsfrånvaro resultera i 39 % minskning i brand awareness, vilket riskerar att kraftigt försena återhämtningen när stormen väl är över.

 

Fler intressanta insikter hittar du i den länkade artikeln om rapporten eller på Kantar. Funderar du på hur du själv ska agera i dessa tider? Hör av dig, så tar vi ett snack. Helt kostnadsfritt, så klart.

 

Ring eller maila:

Ivan Matanovic, CD: 070-58 58 950 / ivan@gutsglory.se

Niclas Nilsson, VD: 070- 690 26 71 / niclas@gutsglory.se

 

Fotocred: Kantar