Gruppbild framför Guts & Glory loggan med personer från Colorama

Colorama till Guts & Glory

Colorama, Sveriges största färgfackhandelskedja, har valt Guts & Glory som ny byråpartner. Det första synliga resultatet av samarbetet är ett nytt kommunikationskoncept med bland annat en rad nya reklamfilmer.

 

Colorama, med sina 159 butiker över hela landet, flyttar fram positionerna på marknaden. Med en allt hårdare konkurrens från byggvaruhandel och andra branchglidande aktörer, vill Colorama nu tydligare lyfta fram kärnan i sin verksamhet – ett stort sortiment med produkter från välkända varumärken som ligger i framkant, men framförallt den kunskap och erfarenhet man har och de tjänster man erbjuder för konsumenter som vill renovera hemma. Något man gör med ett nytt kommunikationskoncept, ny kampanj och ny byråpartner.

 

– Guts & Glory var en av de byråer vi gick vidare med efter att vi genomfört en grundlig urvalsprocess. Vi valde dem slutgiltigt eftersom de har en bra struktur på byrån med de kompetenser vi efterfrågar, bred erfarenhet av liknande kunder och projekt, samt att de är engagerade och har en väldigt hög kreativ höjd, vilket även framgår i deras vinnande förslag. Därtill har de visat på en mycket stor förståelse för de utmaningar vi på Colorama står inför när det gäller att vara där våra kunder är, säger Rikard Hansson, marknadschef på Colorama.

 

– Det är ju oerhört kul och inspirerande att få ta sig an varumärket Colorama, säger Niclas Nilsson, kundansvarig projektledare och VD på Guts & Glory. Det känns som att hela branschen är inne in en mycket intressant fas – och det ska bli riktigt roligt att få vara med och stärka Coloramas position på marknaden.

 

Det nya konceptet lyder ”Undvik drama, fråga Colorama” och kommer bland annat att kommuniceras med hjälp av reklamfilmer i TV4. Ivan Matanovic, CD på Guts & Glory utvecklar den kreativa idén:
– Så fort det ska renoveras där hemma, så dyker det upp ett uns av osäkerhet i oss alla. Det kan många gånger bli lite laddat och påfrestande. Med den här kampanjen vill vi uppmana folk att gärna renovera själva hemma men att fråga Colorama först. Vi vill helt enkelt skapa en trygghet i otryggheten som uppstår, på ett kul och igenkännande sätt.

 

Den första kampanjen går live i slutet av v.8 och har fokus på tapeter.